نام کاربر
رمز ورود
برو انصراف
         0
مدل ارگانیک [ ] بیشتر... PDF


  • نظر به ویژگی ارزش مقطعی دانش و فن آوری و نیاز به روز رسانی و ارتباط منطقی آن به فن آوری های دیگر،
    • "خلاقیت" ماهیتی شبیه به موجودات ارگانیک (زنده) پیدا می کند.
    • لذا ایده بسیار خوبی خواهد بود تا مدیریت ساختار و تغییرات آن نیز بصورت ارگانیک باشد.
    • (مدل حاکم بر سازمان ها و جوامع معمولا بصورت مکانیکی بوده است.)

  • ولی با توجه به تنوع بسیار زیاد در کارها و نوع مدیریت و همچنین نتایج منفی کنترل شدید
    • در مقابل از دست دادن نوآوری های مدیران پروژه ها یا ایده پردازان جوان در لایه های پائین تر،
    • توجه به ساختار ارگانیکی را بیشتر کرده است.


  • در این ساختار، لایه مدیریت محیط زیست لازم برای هر نوع فعالیتی را ایجاد می کند.
    • در نتیجه هر گُلی(هر استعدادی) که بتواند خود را با این محیط سازگار کند،
    • به آن محیط مهاجرت کرده و در آن شکوفا شده و خود را تکثیر خواهد نمود.

    • در ساختار ارگانیکی، "مدیریت"، حاکمیت خود را فقط با کنترل پارامترهای محیط اعمال می نماید
      • و بقیه اعمال بصورت خودکار تنظیم می شوند.
      • حتی دفع تهدیدات نیز از همین طریق انجام می شود.


    این مدل توانسته است در نگاه جدید، بر روی یادگیری نوجوان (بجای آموزش نوجوان) تمرکز کند.







    مدل:

    ارگانیکی

    پارادایم در حال شکل گیری جدید

    6450825fd2e575183bc1517cb97bf495.jpg

    مکانیکی

    پارادیم سنتی

    0dfa0f537cb0c154f24e02903e2b7126.jpg



    تفاوت ساختارها

    پراکندگی در همه سطوح است
    همکاری و اشتراک مساعی(افقی و عمودی)زیاد است
    وظایف انعطاف پذیرند
    کارها چندان رسمی نیستند و استاندارد نمی باشند
    سیستم تصمیم گیری غیر متمرکز است


    واحدها در سطح عمودی اند
    روابط بسیار دقیق و انعطاف ناپذیرند
    شرح وظایف مشخص است
    امور رسمی، و کارها بسیار استاندارد است
    سیستم تصمیم گیری متمرکز است




    مقایسه ساختارها

    طرح پرسش از طرف هر عضو
    تعویض و تغییر توسط خود اعضا
    توجه به نیاز هر عضو
    توجه به علائق و استعدادهای هر عضو
    انسان‌ مدار‌


    طرح پرسش از طرف سطوح بالای مدیریت
    تعویض و تغییر از بالا
    تأکید بر استاندارسازی
    مشابه‌سازی برای کنترل ساده‌تر
    شباهت به ماشین



    مدرسه

    یکپارچه در جامعه است
    اطلاعات بدون محدودیت وجود دارد


    جدا از جامعه است
    اکتفا به اطلاعات ارائه شده در مدرسه





    معلم

    کمک به جوان برای یافتن مسیر صحیح آموزش
    آموزش جوان جهت توانایی گرفتن آموزش مستقل
    آموزش جوان برای ارزشیابی پیشرفت خودش
    اهمیت دادن به مهارتهای ارتباطی



    آغازگر آموزش است
    آموزش دهنده مطالب درسی به جوان
    ارزشیابی توسط استاد انجام می شود
    کمتر به مهارتهای ارتباطی اهمیت می دهد







    جوان

    بیشتر فعال است
    انجام فرآیند آموزش در محیط آموزش و خارج از آن
    بیشتر کار گروهی انجام میدهد
    خودش سئوال میپرسد
    پاسخ سئوالات را خودش می یابد
    علاقه بسیار به یادگیری از خود نشان می دهد



    بیشتر منفعل است
    انجام فرآیند آموزش بیشتر در آموزشگاه است
    کار گروهی کمتر انجام می دهد
    کتاب و استاد برای او طرح سئوال میکنند
    یاد میگیرد که باید به سئوالات پاسخ دهد
    علاقه کمی به یادگیری دارد





    جامعه

    در فرآیند آموزش بسیار فعال هستند
    در اداره فرآیند آموزش همکاری دارند
    مدل آموزش تمام عمر وجود دارد



    به سختی در فرآیند آموزش شرکت مینمایند
    بر فرآیند آموزش نظارت ندارند
    مدل یادگیری مقطعی است




    اهداف کلان مبتنی بر فناوری و نیاز به برنامه ریزی در موارد ذیل، برای موفقیت
    خلاقیت ، اثر مجموعه (شبکه) ، کار گروهی ، انعطاف پذیری ، بازآفرینی خلاق

    • فرهنگ سازی
    • مدیریت ارگانیک
    • بالا بردن سطح هوشیاری
    • اهداف مرحله ای تعریف شده
    • استراتژی و برنامه ریزی دقیق
    • ایجاد زیر ساختارهای فکری لازم
    • ایجاد واحدهای پژوهش و برنامه ریزی محتوایی در هسته مدیریت مجموعه
    • تربیت مدیر و معماران سیستم در زمینه های تخصصی برای طراحی و هدایت سیستم

    مطالب بیشتر:

    محتویات خام صفحه تاریخچه بحث درباره این صفحه

    ایجاد شده توسط: سپیده عرب محمدی آخرین اصلاحات: یکشنبه 15 بهمن, 1396 [12:09:30 ] توسط مهدی سالم تعداد بازدید ها: 2271



    باشگاه استعداد یابی

    راههای ارتباط با ما:
    تلفن گویا: ۲۸۴۲۸۰۲۴-۰۲۱
    تلفن همراه و واتساب: ۰۹۶۴۶۶۴۷۷۰


    تهران - اتوبان ارتش،
    کنارگذر ارتش،
    نبش خیابان هاشم ازگلی،
    پلاک ۲۳، واحد ۴، طبقه دوم
    - خانواده باهوش من



    تمامی حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به خانواده باهوش من است.