| | |
مدل: | ارگانیکی پارادایم در حال شکل گیری جدید | مکانیکی پارادیم سنتی |
تفاوت ساختارها |
پراکندگی در همه سطوح است
همکاری و اشتراک مساعی(افقی و عمودی)زیاد است
وظایف انعطاف پذیرند
کارها چندان رسمی نیستند و استاندارد نمی باشند
سیستم تصمیم گیری غیر متمرکز است
|
واحدها در سطح عمودی اند
روابط بسیار دقیق و انعطاف ناپذیرند
شرح وظایف مشخص است
امور رسمی، و کارها بسیار استاندارد است
سیستم تصمیم گیری متمرکز است
|
مقایسه ساختارها |
طرح پرسش از طرف هر عضو
تعویض و تغییر توسط خود اعضا
توجه به نیاز هر عضو
توجه به علائق و استعدادهای هر عضو
انسان مدار
|
طرح پرسش از طرف سطوح بالای مدیریت
تعویض و تغییر از بالا
تأکید بر استاندارسازی
مشابهسازی برای کنترل سادهتر
شباهت به ماشین |
مدرسه | یکپارچه در جامعه است
اطلاعات بدون محدودیت وجود دارد
| جدا از جامعه است
اکتفا به اطلاعات ارائه شده در مدرسه
|
معلم | کمک به جوان برای یافتن مسیر صحیح آموزش
آموزش جوان جهت توانایی گرفتن آموزش مستقل
آموزش جوان برای ارزشیابی پیشرفت خودش
اهمیت دادن به مهارتهای ارتباطی
| آغازگر آموزش است
آموزش دهنده مطالب درسی به جوان
ارزشیابی توسط استاد انجام می شود
کمتر به مهارتهای ارتباطی اهمیت می دهد
|
جوان | بیشتر فعال است
انجام فرآیند آموزش در محیط آموزش و خارج از آن
بیشتر کار گروهی انجام میدهد
خودش سئوال میپرسد
پاسخ سئوالات را خودش می یابد
علاقه بسیار به یادگیری از خود نشان می دهد
| بیشتر منفعل است
انجام فرآیند آموزش بیشتر در آموزشگاه است
کار گروهی کمتر انجام می دهد
کتاب و استاد برای او طرح سئوال میکنند
یاد میگیرد که باید به سئوالات پاسخ دهد
علاقه کمی به یادگیری دارد
|
جامعه | در فرآیند آموزش بسیار فعال هستند
در اداره فرآیند آموزش همکاری دارند
مدل آموزش تمام عمر وجود دارد
| به سختی در فرآیند آموزش شرکت مینمایند
بر فرآیند آموزش نظارت ندارند
مدل یادگیری مقطعی است
|