.
!! سونیا و سینا از دانش آموزان و همراهان باشگاه استعدادیابی خانواده باهوش من هستند. اونها به جز انجام آزمایش های علمی و فیلم برداری از فعالیت های خودشون، تصمیم گرفتن باغچه جلوی دفتر اشراق را به سلیقه خودشون درست کنن و داخلش سبزیجات بکارند.
در ادامه فعالیت های سینا و سونیا رو به صورت مرحله به مرحله میبینیم. راستی قرار شد اسم باغچه رو بزاریم سینیا که از ترکیب اسم سینا با سونیا ساخته شده.
.................................................... مرحله اول: انتخاب بذر و آماده سازی ....................................................
اولین کاری که بچه ها انجام دادن انتخاب بذر بود: اونها 8 مدل بذر رو که شامل: گوجه: گوجه گیلاسی، خیار، طالبی، تربچه، ریحان بنفش، ریحان و کلم پیچ میشد رو انتخاب کردند | بعد از اون تصمیم گرفتن برای بذرها نشانه درست کنن: برای این کار لازم بوداسم بذرها روی کاغذهایی نوشته بشه و به اندازه های مساوی بریده بشه. | اونها کار نوشتن رو با دقت و سلیقه انجام میدادن: | بریدن چوب ها و ساختن پایه: مرحله بعدی کار، درست کردن پایه برای نشانه هاست، برای این کار، بچه ها چند سیخ چوبی انتخاب کردن، قد سیخ ها رو کوتاه کردند و بالای اون شیار ایجاد کردند تا بتونن نشانه رو داخلش قرار بدن. | چسب کاری و ساخت نهایی نشانه ها: بچه ها به کاغذهای نشانه جسب زدند و اون رو داخل شیار پایه چوبی قرار دادند تا مثل تابلوهای نشانه بشه. قراره به وسیله این نشانه ها، مشخص بشه که کدوم بذر کجا قراره رشد کنه. | | | | |
|
......................................................... مرحله دوم: آماده سازی خاک ......................................................... درست کردن بستر خاکی خاک باغچه، برای کاشت و رشد گیاهان مورد نظر مناسب نبود و خیلی سفت و بدون مواد مورد نیاز جهت رشد گیاه بود. برای همین باید خاک رو به شکلی که میخواستیم تغییر بدیم. | ریختن خاک تازه: برای نرم و قوی سازی خاک باغچه لازم بود تا خاک تازه و مناسب به باغچه اضافه بشه، برای همین بچه ها تصمیم گرفتند تا روی سطح خاک باغچه، کود گیاهی بریزند. | صاف کردن سطح خاک: برای کاشت بهتر و زیبایی باغچه، بچه ها تصمیم گرفتند که سطح خاک را صاف و هموار کنند، اونها با کمک دست خودشون سطح باغچه رو صاف کردند. | خط کشی و تقسیم بندی باغچه: در این مرحله و قبل از کاشت بذرها، بچه ها تصمیم گرفتند که برای هم بذر، قسمت مجزایی رو در نظر بگیرند تا بتونن نحوه رشد و آب دهی هر گیاه را به صورت مستقل بررسی کنند. برای همین با نخ کاموا، باغچه رو به شکل پیتزا، نخ کشی کردند و هر قسمت را به یک گیاه اختصاص دادند. | نصب تابلوهای نشانه: قبل از کاشت بذرها، هرکدام از تابلوهای نشانه در قسمت مخصوص خودش نصب شد، تصمیم این بود که گیاهان مشابه هم در قسمت های کنار هم کاشته شوند. مثلا بذرهای سبزیجات کنار هم کاشته شدند و گیاهانی که آب زیادی لازم دارند هم کنار هم کاشته شدند:اینطوری راحت تر میشد گیاهان رو بررسی کرد و رشدشون رو زیر نظر داشت. | | | | |
|
.................................................... مرحله سوم: کاشت بذر و محافظت از باغچه .................................................... کاشت بذر بچه ها بذرها رو بر اساس نوع تقسیم کردن، و قسمت به قسمت شروع کردن بکارند. | انواع کاشت بذر: بعضی گیاهان، ریشه های کمتری به نسبت سایر گیاهان دارند و میشه اونها رو متراکم کاشت در مقابل، بعضی دیگه از گیاهان ریشه های زیادی دارند و اگه تعداد زیادی از اونها در کار هم کاشته بشه باعث میشه رشدشون مختل شه، برای همین بچه ها بعضی از بذرها رو مثل گوجه، دانه دانه، و بعضی دیگه از بذرها رو مثل سبزیجات به صورت پاشیدن در خاک کاشتند | نصب چهارچوب محافظ: لازم بود برای جلوگیری از هجوم پرنده هایی که به خوردن بذرها علاقمند هستند، یک چهارچوب محافظ نصب بشه و نزاره به گیاهان اسیبی وارد بشه. | توری محافظ: بعد از قرار دادن چهارچوب محافظ، باید توری را روی آن میکشیدیم، این پارچه باعث میشه حشرات و پرنده ها به باغچه نزدیک نشن و بذرها بهتر رشد کنن و کمتر بهشون آسیب وارد بشه. | تصویر نهایی: بعد از انجام همه کارها و نصب توری، باغچه به شکلی که میبینید تبدیل میشود، حالا باید چند رو صبر کنیم و به باغچه به خوبی رسیدگی کنیم تا بذرها به خوبی رشد کنند. | | | | |
|
.................................................... پیگیری و مشاهده رشد گیاهان باغچه .................................................... روز اول خاک تازه است و خبری از رشد گیاهان نیست. | روز سوم: بسبزی ها کمی نسبت به دیگران عجله دارند، آنها زودتر از بقیه سر از خاک بیرون آورده اند | روز ششم: تقریبا همه انواع گیاهانی که در باغچه کاشته شده اند رشد کرده و از خاک بیرون آمده اند. | روز دهم
گیاهان در حال رشد | روز دوازدهم:
گیاهان در حال رشد | روز شانزدهم: بعضی گیاهان باید نشا شوند. | | | | | | ::
|
|